• CHUTNÁ HEZKY. JIHOČESKY Zemědělství by nemělo plnit pouze funkci dotacemi živeného "pečovatele" o krajinu, ale mělo by živit místní obyvatele. Proto podporuji jihočeské potraviny a projekt “Chutná hezky. Jihočesky”. Snažím se pomáhat také konkrétním výrobcům, jako je třeba Lihovar Poněšice. A hlavně jihočeské potraviny jím — tuto podporu našim potravinám můžeme poskytovat všichni.

    více »
  • VE SPOLCÍCH MAJÍ LIDÉ K SOBĚ BLÍŽ Spolky jsou nedílnou součástí života každé obce. Ve spolcích mají lidé k sobě blíž a přirozeně se tam řeší všechny problémy obce. Proto spolky dlouhodobě podporuji, stejně jako pomáhám starostům. Kolegové mi zavolají, když něco potřebují, ať už se to týká rozvoje obce, financí nebo jednání s úřady. Jako ocenění své práce vnímám oficiální podporu Svazu obcí NP Šumava a Svazku Lipenských obcí.

    více »
  • ZA ZELENOU ŠUMAVU Na Šumavě jde o ochranu přírody, ale i o zaměstnanost, rozvoj regionu, turistický ruch a odkaz budoucím generacím. Bojuji za “zelenou Šumavu”, aby lesy zůstaly zelené a hluboké a ne, aby uschly jako důsledek šířící se kůrovcové kalamity a snahy aktivistů z Hnutí Duha zavést zde tzv. divočinu, která právě k masivnímu usychání lesa vede. A to přesto, že “zelenou Šumavu” chce veřejnost, starostové, rada národního parku i astupitelstva Plzeňského a Jihočeského kraje.

    více »
  • NE KVÓTÁM! CHRÁNIT HRANICE Byl jsem jeden z prvních politiků, který otevřeně mluvil o problému nelegální migrace. A jsem jeden z mála, který to viděl na vlastní oči. Evropa se dnes nachází v největším ohrožení od konce druhé světové války. Co s tím? Dodržovat mezinárodní úmluvy. Uprchlík má právo žádat o azyl, ale je na dané zemi, jestli mu ho udělí. Žádné kvóty! A především začít chránit hranice. Musíme posílit armádu a její rozpočet. Proto opět navrhnu změnu ústavního zákona o navýšení rozpočtu armády z 1% na 2%.

    více »
  • TRADIČNÍ SYMBOLY NAŠÍ KRAJINY Křížky a kapličky jsou trvalé symboly naší krajiny. Jsou důležité pro každého, kdo je tady doma. Když jsem se stal senátorem, navrhl jsem Jihočeskému kraji program “oprav drobné krajinné architektury”, do nějž každoročně vkládá prostředky jak kraj, tak JE Temelín. Z posledních opravených mohu zmínit návesní kapli v Malovicích, kapličku v Rožmitále na Šumavě, Boží muka v Horním Dvořišti a Křeplicích nebo kaple v Trhových Svinech. Od roku 2005 bylo takto opraveno přes sto památek. Určitě v tom budu pokračovat i nadále.

    více »

Novela zákona EIA zastavila sto silničních staveb

Politici, média i veřejnost v současnosti naříkají nad skutečností, že novela zákona EIA (Enviromental Impact Assessment – Vyhodnocení vlivů na životní prostředí) zastavila stovku velkých dopravních staveb. Ministři Richard Brabec a Dan Ťok (životní prostředí a doprava) usilovně a bezvýsledně jednají s bruselskou administrativou, aby se mohly použít již existující posudky a nemusely se dělat nové, které znamenají několikaleté zdržení a ohrožení čerpání evropských fondů na tyto stavby. Ač jde o prioritu státu, premiér Bohuslav Sobotka se ve vyjednávání neangažuje, snad proto, že jde o problém ministrů za konkurenční ANO. Kdyby se nepovedlo vyjednat výjimku, vinu by ANO mohlo svalit na něj.

Připomeňme si však, že si tuto novelu zákona schválila koalice sama. Ministři Brabec i Ťok údajně ujistili před hlasováním poslance, že se novela EIA nebude vztahovat na již vydané posudky a stavby. Sám mám čisté svědomí, hlasoval jsem proti, ale fascinuje mne naivita vládních poslanců, ne snad že věřili svým ministrům, ale že všichni skočili na lep zeleným byrokratům v Bruselu. Nové posudky EIA, to je nejenom odložení a možná nerealizování některých dopravních staveb, což je cíl některých aktivistů, ale hlavně stovky a stovky milionů pro posuzovatele vlivů na životní prostředí a jejich subdodavatele. Ministři Ťok a Brabec dnes objíždějí republiku, svalují vinu na minulé vlády a slibují, že zdržení staveb nemusí být v letech, ale pouze v měsících. Slibem nezarmoutíš.

A tak se budou dál hromadit křížky podél úzké silnice z Budějovic do Dolního Dvořiště. Úředníkům v Bruselu to přeci nevadí. Hlavní je dobře posoudit vliv nové silnice na životní prostředí. A také se potvrzuje heslo: za vším hledej peníze.

Českobudějovický deník, 3. 5. 2016